Dostępna przez stronę www: outlook.office.com
Za utrzymanie pracowniczych i studenckich kont poczty w domenie: …@uj.edu.pl odpowiedzialna jest Sekcja Usług Sieciowo-Serwerowych UJ.
Wszelkie problemy z funkcjonowaniem w/w kont prosimy zgłaszać na:
Dostępna przez stronę www: webmail.cm-uj.krakow.pl Konto pocztowe na serwerze UJ CM mogą posiadać:
Pracownicy UJ CM
Studenci UJ CM oraz studenci Szkoły Medycznej dla Obcokrajowców,
Jednostki organizacyjne UJ CM,
Osoby i jednostki nie związane z UJ CM na podstawie zgody kierownika Ośrodka Komputerowego.
W celu założenia konta należy z adresu poczty UJ (…@uj.edu.pl) przesłać na adres: poczta@cm-uj.krakow.pl e-mail zawierający:
– imię i nazwisko,
– propozycję adresu konta w domenie: …@cm-uj.krakow.pl
Wszelkie problemy z funkcjonowaniem poczty UJ CM prosimy zgłaszać na:
Serwer poczty przychodzącej: imap.cm-uj.krakow.pl
(szyfrowanie poczty: SSL, port: 993)
Serwer poczty wychodzącej: smtp.cm-uj.krakow.pl
(szyfrowanie poczty: SSL, port: 465)
Użytkownik: adres e-mail
Hasło: hasło Uwaga: aby można było wysyłać pocztę z serwera UJ CM należy zaznaczyć w programie pocztowym opcję „serwer poczty wychodzącej wymaga uwierzytelnienia”
Konfiguracja programów pocztowych dla protokołu IMAP
W celu zmiany hasła dostępu do konta pocztowego na serwerze UJ CM, należy zalogować się do programu pocztowego Roundcube, znajdujący się na stronie internetowej https://webmail.cm-uj.krakow.pl. Następnie wejść do „Ustawień” i wybrać kartę „Hasło”.Przypominamy, iż hasło nie powinno być krótsze niż 8 znaków, oraz użyta kombinacja liter i cyfr nie powinna tworzyć logicznej całości.W celu zresetowania hasła należy z adresu poczty UJ (…@uj.edu.pl) przesłać na adres poczta@cm-uj.krakow.pl e-mail zawierający prośbę o zresetowanie hasła do skrzynki o adresie XXX@cm-uj.krakow.pl.
\n\n
Autoresponder - automatyczna odpowiedź
W celu konfiguracji automatycznej odpowiedzi konta pocztowego (autoresponder, vacation), należy zalogować sie na stronie internetowej https://webmail.cm-uj.krakow.pl, wybrać znajdujący się w prawym górnym rogu link ustawienia i kliknąć zakładkę autoodpowiedź. W pole tekstowe wprowadzamy treść powiadomienia, zakres czasowy nieobecności, zaznaczamy pole Włączona i zapisujemy nowe ustawienia. Uwaga: usługa autoodpowiedź odpowiada danemu nadawcy e-maila tylko jeden raz.
\n\n
Spam i system antyspamowy
Czym jest spam?
Spam jest to każda przesyłka elektroniczna, rozesłana seryjnie do wielu odbiorców, nie zamawiana przez adresatów.
Dostajesz spam, ponieważ nielegalne rozesłanie dużej ilości korespondencji jest stosunkowo tanie, natomiast spamerzy liczą na osiągnięcie korzyści majątkowych z rozesłanych nielegalnie reklam.
Co mogę zrobić aby otrzymywać jak najmniej spamu?
Głównym sposobem zabezpieczenia się przed spamem jest ochrona swojego adresu poczty e-mail przed trafieniem w ręce spamera. Warto tu zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
nie umieszczaj swojego adresu na stronach internetowych czy forach dyskusyjnych. Spamerzy dysponują oprogramowaniem, które zbiera adresy ze stron.
nigdy nie odpowiadaj na spam – twoja odpowiedź będzie sygnałem dla spamerów, że ich e-mail wywołał reakcję pod drugiej stronie. O tej pory wartość tak potwierdzonego adresu znacznie wzrasta, będziesz dostawał jeszcze więcej spamu.
nigdy nie klikaj na linki zawarte w spamie, nawet jeśli obiecują one wypisanie z listy. Jest to równoznaczne z odpowiedzią na spam. Patrz punkt powyżej.
Uwaga: ponieważ adresy e-mail w domenach: …@uj.edu.pl i …@cm-uj.krakow.pl są adresami kont pracowniczym to Uniwersytet ma prawo publikować te adresy na stronach www ułatwiających kontakt z pracownikami (np. spis pracowników), tym samym adresy te są szczególnie narażone na ataki spamerów. Aby temu zapobiec Uniwersytet wdrożył na swoich serwerach systemy antyspamowe.
Jak działa system antyspamowy dla poczty w domenie cm-uj.krakow.pl?
Na serwerze pocztowym UJ CM zostały wdrożone dwa zabezpieczenia antyspamowe:
Sprawdzenie nadawcy – bardzo często adres nadawcy umieszczony w spamie jest fikcyjny. Spamerzy chcą w ten sposób ukryć prawdziwego nadawcę wiadomości, aby nie ponieść żadnej odpowiedzialności prawnej. Pierwszym krokiem systemu antyspamowego jest sprawdzenie czy nadawca listu wogóle istnieje. Jeżeli nie uda się potwierdzić istnienia konta nadawcy wiadomości to taki email jest natychmiast oznaczany jako spam.
Sprawdzenie treści emaila – drugim krokiem systemu antyspamowego jest porównanie treści wiadomości na okoliczność występowania w niej słów i zwrótów sugerujących, że to może być spam. W tym przypadku każdy list jest indywidualnie oceniany i zostają mu przyznane punkty: X-CMUJ-SPAM-Score: …
Czym więcej punktów otrzyma list tym bardziej jest on treściowo podobny do spamu. System antyspamowy ma wpisaną regułę, że każdy list który otrzyma ponad 5 punktów X-CMUJ-SPAM-Score jest oznaczany jako spam.
Ciekawostką tego zabezpieczenia jest fakt, że może ono być „uczone” przez użytkowników jakie listy należy uznawać za spam.
Po zakończeniu analizy listów, wszystkie wiadomości, które zostały oznaczone jako spam, serwer automatycznie przeniesie do folderu Spam i tam będą one przechowywane przez okres 30 dni. Po upływie tego czasu, wiadomości te są samoczynnie kasowane.
Co należy uczynić aby zobaczyć folder Spam?
Znajdujący się na serwerze folder Spam jest widoczny dla wszystkich użytkowników odbierających pocztę poprzez stronę www (https://webmail.cm-uj.krakow.pl) lub za pomocą protokołu IMAP. Folder ten nie jest widoczny dla osób odbierających pocztę za pomocą programów pocztowych skonfigurowanych na korzystanie z protokołu POP3.
Jeżeli nie widzisz u siebie folderu Spam tzn., że najprawdopodobniej odbierasz poczę korzystając z serwera POP3, w takim przypadku powinieneś co jakiś czas sprawdzać pocztę poprzez stronę www: https://webmail.cm-uj.krakow.pl i przejrzeć czy w folderze Spam nie ma w nim ważnych listów, które nie dotarły do Ciebie.
Dlaczego e-mail skierowany do mnie trafił do Spamu?
Aby dowiedzieć się dlaczego e-mail został umieszczony w folderze Spam należy przejrzeć szczegóły nagłówka wiadomości.
W tym celu:
korzystając z poczty przez stronę www, należy wyświetlić interesującą nas wiadomość i wybrać opcję „Pokaż cały nagłówek”;
korzystając z programu pocztowego skonfigurowanego do współpracy z serwerem IMAP, wystarczy zaznaczyć interesującą nas wiadomość, nacisnąć na prawy klawisz myszki i wybrać opcję Właściwości, a następnie zakładkę Szczegóły;
W pokazanym nagłówku należy odnaleźć sekcje X-CMUJ-SPAM-Score: oraz X-CMUJ-SPAM-Report: gdzie będą znajdowały się szczegółowe informacje o tym dlaczego ten list został uznany przez serwer za spam.
\n\n
Ta strona wykorzystuje pliki cookie.
Klikając „Akceptuj wszystko”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie, analizy korzystania z witryny. Możesz też wybrać, jakie chcesz ciasteczka, klikając "Ustawienia".
Przeczytaj naszą politykę prywatności